N-VA wil wandelwegen beschermen tegen gemotoriseerd verkeer

Op 25 maart 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Openbaar domein, Slecht bestuur
kapotte wandelpaden

Veel wandelwegen werden tijdens de voorbije winterperiode zwaar beschadigd door gemotoriseerd verkeer: het herstel zal maanden duren. De huidige meerderheid van Open Vld, CD&V en Groen heeft hier geen probleem mee en weigert momenteel ieder verbod en elke ingreep. “Weg trage weg”, zo stelt raadslid Geert De Cuyper vast.

Op initiatief van het toenmalige gemeentebestuur met N-VA-Lennik Kwadraat en in samenwerking met de Commissie Trage Wegen heeft de gemeente Lennik in 2006 een bewegwijzerd wandelknooppuntennetwerk uitgewerkt dat als voorbeeld heeft gediend voor naburige gemeenten in het Pajottenland en Toerisme Vlaanderen. De trajecten zijn ofwel verhard, ofwel niet-verhard ofwel avontuurlijk.

Voornamelijk tijdens het voor- en najaar zijn zeker de niet-verharde en avontuurlijke gedeelten niet bestemd voor gemotoriseerd verkeerd. Eén passage tijdens de herfst- en winterperiode kan er al voor zorgen dat de wegen er maandenlang slecht bijliggen.

Laat gemotoriseerd verkeer niet toe

Recent werd vastgesteld dat nu ook motorrijders op bepaalde trajecten deze wandelwegen kapotrijden. De beddingen worden onherstelbaar beschadigd en de wandelaars kunnen er niet onbezorgd, veilig en met droge schoenen wandelen.

Op de gemeenteraad stelde raadslid De Cuyper daarom voor om geen gemotoriseerd verkeer toe te laten op deze wandelwegen en dit duidelijk met verkeersborden aan te geven. Nu eindigt de zone 30 soms bij het begin van een wandelweg, waardoor er 50 km/u gereden mag worden. Gemeentebestuur laat problemen aanmodderen

De bevoegde schepenen De Muylder (CD&V, mobiliteit) en Schoukens (Groen, trage wegen) adviseerden om dit agendapunt niet goed te keuren. Na meer dan 800 dagen bestuur plannen ze werkgroepen op te richten die zich de komende jaren met deze problematiek gaan bezighouden. “Het is spijtig dat de schepenen niet kordater optreden en de problematiek letterlijk laten aanmodderen.

Ondertussen razen de motoren verder: weg veiligheid, weg natuur, weg wandelrust, weg trage weg”, besluit een teleurgestelde Geert De Cuyper.