Zo lang mogelijk thuis blijven leven

Op 10 juli 2012

De volksspreuk zegt het zo mooi “ eigen haard is goud waard”. En dat begrijpen oudere mensen nog betere dan wie ook. Want een “thuis” is meer dan een dak en vier muren. Het is de plaats waar men alles, in de loop van een leven, naar eigen smaak een vertrouwde sfeer heeft geschapen. Daar kunnen blijven is erg belangrijk voor de meeste senioren. Want een oude boom verplant men niet.

Een thuis is ook een straat, een buurt, een wijk, die men grondig kent. Waar de vrienden wonen, de geburen waar men op kan rekenen. Waar de winkel op de hoek, het café of de seniorenclub ontmoetingsplaatsen zijn.

Maar leven mag voor niemand, en zeker niet voor mensen in hun levensavond, beperkt worden tot overleven. Meer nog dan de actieve bevolking hebben senioren nood aan contacten, aan sociale en culturele activiteiten, aan dienstverlening en, in sommige gevallen, ook aan aangepaste voorzieningen.

Vrijwel iedereen droomt voor zichzelf een levensavond  in de eigen  vertrouwde omgeving, ook als de familie kleiner is geworden, ook als ziekten en handicaps het leven moeilijker maken. Dit kan vooral verwezenlijkt worden door de inzet van de senioren zelf, onder andere in het kader van seniorenverenigingen met sociale en culturele activiteiten, maar deze keuze moet door de hele gemeenschap gerespecteerd en gewaarborgd worden. Alle generaties moeten daartoe bijdragen anders blijft de keuze in vele gevallen een wensdroom en de realiteit voor vele senioren eenzaamheid, angst en dikwijls gebrek aan elementaire verzorging.

Er zijn gelukkig van het Lennikse O.C.M.W. meerdere hoopgevende initiatieven inzake dienstverlening aan huis zoals bv. warme maaltijden, poetsdiensten, thuisverpleging, alarmsystemen, vakantieopvang, klusjesdiensten, geregelde bezoeken ..enz.  deze  initiatieven zijn essentieel  om het “thuis blijven leven”  te stimuleren en te waarborgen. Ze zijn bovendien ook kostenbesparend voor de gemeenschap omdat ze de opname van senioren in rust- en verzorgingsinstellingen of ziekenhuizen gevoelig verminderen.

In dezelfde zin zijn ook kleine woonaanpassingen en het verstrekken van aangepaste huisapparatuur op langere termijn kostenbesparend. En openen zij telkens nieuwe mogelijkheden om het verblijf in eigen, vertrouwde omgeving met vele jaren te verlengen.

Ook de uitbouw van eventueel wijkgerichte dienstencentra en/of ontmoetingscentra met voorzieningen zoals voetverzorging, kapsalon, was- en badmogelijkheden, restaurant en ontmoetingsplaatsen opent nieuwe perspectieven voor het zelfstandig wonen en het seniorencontact in eigen midden. Hieraan willen wij dan ook zo snel mogelijk iets gaan doen.

De voorbeelden bestaan, de pilootprojecten functioneren goed. De realisatie van dit alles vereist een mentaliteitsverandering, een daadwerkelijke inzet van heel de gemeenschap, en dus ook een bewuste politieke beleidskeuze van de O.C.M.W. en gemeenteoverheid.

Slechts wanneer men het dan thuis niet meer aankan en/of een permanente medische of andere verzorging zich opdringt, is de opname in een rust- en verzorgingstehuis te verantwoorden. Maar dit dan ook in eigen midden, onder eigen gemeentenaren en verzorgd door jonge mensen van eigen gemeente, zodat de band met de seniorenclubs, de geburen, vrienden kan blijven bestaan; Hieraan wordt in Lennik thans serieus gewerkt door de privésector.

Marcel Herremans
Bestuurslid N-VA