U bent hier
Ontnederlandsing onderwijs in Vlaams-Brabant onderschat.
Het aantal anderstalige leerlingen dat school loopt in de Vlaamse Rand, is de voorbije jaren gevoelig gestegen. In de 19 randgemeenten bedraagt het percentage nu overal meer dan 20%, terwijl in sommige gemeenten zelfs de meerderheid van de klassen anderstalig is. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet op schriftelijke vragen van Vlaams volksvertegenwoordigers Willy Segers (N-VA) en Mark Demesmaeker (N-VA). Zij hebben de cijfers ook geografisch voor het eerst voor heel Vlaams-Brabant geanalyseerd en globaal in kaart gebracht. (zie bijlagen)
De basisscholen in liefst 24 gemeenten van Vlaams-Brabant tellen al meer dan 20% anderstalige leerlingen. Het gaat in totaal om 176 basisscholen. Voor het secundair onderwijs gaat om 23 scholen in 7 gemeenten.
Met een dergelijk hoog aantal anderstalige leerlingen komt de kwaliteit van het onderwijs in de Vlaamse Rand in het gedrang.
In de nieuwe aanmeldingsprocedure is er, op initiatief van de Vlaamse N-VA-fractie, een afstandscriterium opgenomen om deze situatie aan te pakken.
"Hiermee kunnen scholen ervoor zorgen dat voorrang wordt gegeven aan kinderen uit de eigen buurt en gemeente. Ook gemeentebesturen die zelf onderwijs organiseren moeten hier hun verantwoordelijkheid opnemen", aldus Demesmaeker.
"Op die manier worden anderstalige leerlingen uit Brussel aangemoedigd om in onze hoofdstad een plaats te vinden. Het is immers niet de bedoeling dat de scholen in de Vlaamse Rand nog meer onder druk komen" vindt Segers.
Hiernaast is de Vlaamse Regering volop bezig met een nieuw omkaderingssysteem voor het basisonderwijs. Leerlingen van wie de thuistaal niet het Nederlands is, genereren bijkomende lestijden voor scholen in Vlaanderen of Brussel. Taal wordt een onafhankelijke indicator.
Deze maatregelen zullen wellicht niet volstaan. Uit onze informatie blijkt dat de cijfers van de Vlaamse overheid over het aantal anderstaligen niet helemaal duidelijk en accuraat zijn. Zo liggen de cijfers van het Katholiek Basisonderwijs nog hoger.
Segers : "Er moet een sluitend en transparant registratiesysteem komen zodat de Minister zijn beleid beter kan afstemmen op de realiteit."
N-VA pleit ook voor versterkte engagementsverklaring voor de ouders. Demesmaeker: "Ouders die bewust kiezen voor het Nederlandstalig onderwijs moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen. Ze moeten het engagement nemen om het Nederlands niet alleen in de school een plaats te geven maar ook in het dagelijkse leven dat ze in de Vlaamse Rand uitbouwen."