N-VA-Lennik² vraagt actie voor behoud Pajotse Werkwinkel

Op 3 mei 2013

kristien van vaerenberghIn tegenstelling tot de gemeentebesturen van Gooik en Herne reageerde het bestuur van Lennik nog niet op de door de VDAB aangekondigde sluiting van de werkwinkel in Gooik. N-VA-gemeenteraadslid Kristien Van Vaerenbergh reageert verrast: “Alle gemeenten werden aangeschreven door de VDAB, maar de Lennikse schepen Yves De Muylder (CD&V) reageerde niet. Officieel omdat hij de brief niet zou gekregen hebben.

Door een kostenbesparing herstructureert de VDAB haar aanbod van werkwinkels. Naast Dilbeek en Sint-Pieters-Leeuw zou ook de werkwinkel in Gooik verdwijnen. Voor Lennikse langdurige werklozen zou dit betekenen dat ze in de toekomst enkel nog in Halle kunnen begeleid worden in hun zoektocht naar werk. Gooik en Herne protesteerden reeds tegen de sluiting, Lennik nog niet.

“Ik heb de schepen op de hoogte gebracht van dit feit en hem gevraagd te reageren. Schepen De Muylder zegt de brief niet ontvangen te hebben terwijl de naburige gemeenten wel konden reageren. Ik vind dit vreemd.” zegt Kristien Van Vaerenbergh. “Maar dan nog, de sluiting stond aangekondigd in de lokale pers en werd besproken op de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Eigenlijk had schepen De Muylder niet moeten wachten op een brief van de VDAB maar onmiddellijk bij het vernemen van het nieuws in actie moeten komen.” Kristien Van Vaerenbergh spoort de meerderheid dan ook aan in de toekomst alerter te reageren en alsnog actie te ondernemen.

Ook over het voortbestaan van het halftijdse PWA-mandaat, dat de gemeente Lennik via de Pajotse Werkwinkel kreeg, kon de schepen geen duidelijkheid verschaffen.