N-VA Lennik hield nieuwjaarsreceptie met cartoonist Erwin Vanmol

Op 30 januari 2023
nva lennik nieuwjaarsreceptie

De N-VA-afdeling Lennik hield voor het eerst sinds de coronaperiode terug een nieuwjaarsreceptie. Als gastspreker was cartoonist en bierbrouwer Erwin Vanmol aanwezig. Afdelingsvoorzitter Dirk De Smedt gaf aan dat N-VA alleen naar de verkiezingen trekt met de ambitie mee te besturen. “Iedereen, ook onafhankelijken, die aan ons verhaal voor een beter Lennik wil meewerken is welkom,” zegt De Smedt.

Comedians en cartoonisten ondervinden steeds meer druk want de grenzen van met wat je mag lachen worden steeds meer en meer in vraag gesteld. Zo werd Vanmol zelf het slachtoffer van censuur. Hij werd geblokkeerd door Facebook omwille van een cartoon waar hij de draak stak met bol.com nadat bol.com geen zwarte pieten meer wou.

“Erwin sprak over het ‘woke’-denken. Woke is een Engels woord, dat vrij vertaald kan worden als ‘wakker’. Wie woke of wakker is, heeft de ogen geopend voor hoe onrechtvaardig de wereld is, en ziet dat onrecht ook op plekken waar je het voorheen niet vermoedde. Allerlei zaken, die vroeger volstrekt normaal waren, die moeten nu verdwijnen alsof ze nooit bestaan hebben. Denk bv. maar aan Zwarte Piet, sommige afleveringen van Fc De Kampioenen of de film Grease die blijkbaar homofoob is”, zegt N-VA-fractieleider Kristien Van Vaerenbergh.

N-VA-voorzitter Dirk De Smedt blikte vooruit naar 2024. “De N-VA gaat in Lennik op eigen kracht naar de verkiezingen. De N-VA blijft openstaan voor eenieder die met ons wil samenwerken om ons Lenniks N-VA project te realiseren. Iedereen, ook onafhankelijken, die aan ons verhaal voor een beter Lennik wil meewerken is welkom. We zitten intussen 10 jaar in de oppositie. Dat is geen gemakkelijke rol maar we blijven oppositie voeren met onze fractie en we blijven de vinger op de wonde leggen om wat fout gaat in Lennik. Voor de meerderheid is dat misschien niet altijd leuk, maar we trachten oppositie te voeren op een constructieve manier met eigen voorstellen zodat we niet alleen afbreken maar ook oplossingen aanbieden. We doen aan politiek om dingen in beweging te brengen en te realiseren. Onze ambitie is dan ook om in 24 mee te besturen”, stelt Dirk De Smedt.