Lennik, waar Woord thuishoort … of hoorde

Op 25 maart 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Slecht bestuur

“De meerderheid laat een unieke kans voorbijgaan om gedichten van schoolgaande kinderen en volwassenen in Lennik te bundelen en te publiceren … wegens tijdsgebrek en andere prioriteiten”, zegt raadslid Geert De Cuyper.

Tijdens de bestuursperiode 2001-2012, toen onze fractie nog mee bestuurde, nam onze gemeente allerlei nieuwe initiatieven rond ‘Taal en Muziek’. Cultuuruitstappen naar concerten werden georganiseerd, bekende Vlaamse artiesten kwamen tot in de Lennikse huiskamers … Dat is sinds 2013 verleden tijd. De laureaten van de afdeling Woord van onze Academie krijgen jaarlijks weliswaar nog een beeldje ‘De Redenaar’, maar sinds 2013 is dat op ons initiatief aangezien de meerderheid hier geen aandacht meer voor heeft.

Lennikse gedichtenbundel

Het enige initiatief dat nog standhoudt is de jaarlijkse poëziewedstrijd die de bibliotheek van Lennik sinds 2010 in januari organiseert naar aanleiding van nationale Gedichtendag. Zowel leerlingen van de Lennikse scholen als volwassenen nemen hieraan deel. Op de gemeenteraad stelde Geert De Cuyper voor om een selectie te maken uit de winnende gedichten sinds 2010 en die te bundelen in een boek. Bibliotheekbezoekers en geïnteresseerden zouden die gedichtenbundel kunnen lezen en aankopen in de bibliotheek. Hij kan ook bezorgd worden aan de Lennikse lagere scholen en de leerkrachten Nederlands van de verschillende secundaire scholen en de Gemeentelijke Academie.

Met haar steeds weerkerende inhoudsloze excuses keurde de meerderheid dit agendapunt helaas niet goed. Op de gemeenteraad van februari werd zelfs de subsidie voor de organisatie van huiskamervoorstellingen uit het vroegere reglement zonder meer geschrapt.

Lennik, waar Woord NIET meer thuishoort …