Gouverneur verwijt bestuur Lennik gebrek aan informatie en correcte gegevens in meerjarenplanning

Op 23 april 2020, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Slecht bestuur
kristien van vaerenbergh

De Vlaams-Brabantse gouverneur heeft een kritische brief gestuurd naar het gemeentebestuur van Lennik. De gouverneur tikt het bestuur op de vingers omdat de meerjarenplanning slecht is opgemaakt. De meerjarenplanning wordt algemeen gezien als het belangrijkste document van de legislatuur. Het legt alle plannen, acties en bijhorende financiën voor de periode 2020-2025 vast. N-VA-Lennik²-oppositieleider Kristien Van Vaerenbergh kon de brief van de gouverneur inkijken.

“De gouverneur verwijt de gemeente een gebrek aan informatie in haar meerjarenplanning. De gemeenteraadsleden kunnen niet uitmaken hoe de vooropgestelde doelstellingen zullen worden gerealiseerd. Hierdoor is volgens de gouverneur ook controle van het beleid onmogelijk. Hij bevestigt zo wat we zelf reeds opmerkten tijdens de bespreking: het plan bevat enkel titels zonder uitgewerkte acties. Dit is geen voorbeeld van de beloofde transparantie”, vindt Van Vaerenbergh.

Ook voor de financiële cijfers is de gouverneur kritisch. De financiële schulden zijn niet correct weergegeven. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende schulden op lange termijn. Bepaalde tabellen werden gewoon niet ingevuld.

“Lennik slaat alweer een belabberd figuur. Dit moet snel rechtgezet. Je kan niet enerzijds beweren dat je als bestuur voor inspraak en transparantie staat en anderzijds geen volledige duidelijkheid geven over hoe je als bestuur je doelen wil realiseren en financieren”, besluit Van Vaerenbergh.