Splitsing BHV: N-VA lanceert informatiecampagne en tegenoffensief.

Op 31 augustus 2012

De N-VA start een nieuwe campagne tegen de recente BHV-akkoorden. De partij verspreidt op grote oplage een huis-aan-huis-folder in Halle-Vilvoorde en maakt ook een juridische procedure aanhangig bij het Grondwettelijk Hof vanwege de discriminatie ten aanzien van de Vlamingen. Ook in Lennik wordt de folder verspreid.

"De regeringspartijen probeerden de Vlamingen wijs te maken dat de BHV-akkoorden zouden zorgen voor communautaire vrede. Vandaag blijkt het tegendeel waar. De onmiddellijke vrijlating van relschoppers in Vilvoorde, de oproepingsbrieven die weer in het Frans zullen worden verstuurd, de heisa rond de Gordel … De realiteit bewijst dat de BHV-akkoorden geen problemen oplossen maar er in tegendeel veróórzaken. Onbegrijpelijk dat de Vlamingen voor zulke akkoorden dan nog eens een flinke zak geld op tafel moeten leggen", zegt Kamerlid Ben Weyts.

Volgens Weyts komen de BHV-akkoorden dan ook hier op neer: de Franstaligen krijgen de lusten, de Vlamingen de lasten. Om de misplaatste goednieuwsshow van de regeringspartijen te doorprikken, bedeelde de N-VA-afdelingen in Halle-Vilvoorde de komende dagen maar liefst 140.000 N-VA-folders, huis aan huis. Ook in Lennik waar de nadelige gevolgen van deze splitsing zeker zullen gevoeld worden.

Volgens Weyts en zijn collega Kristien Van Vaerenbergh, uit Lennik, bevatten de akkoorden ook expliciete discriminaties, ten nadele van de Vlamingen. Discriminaties die de Vlaams-Brabantse Kamerleden willen laten vernietigen door het Grondwettelijk Hof.

Topjobs zoals de Procureur des Konings en de arbeidsauditeur worden in het tweetalige Brussel gereserveerd voor Franstalig gediplomeerden.

In het nieuwe Vlaamse parket van Halle-Vilvoorde moet 20% van de parketmagistraten een Franstalig diploma hebben en worden Franstalige dossiers verplicht aan hen toegewezen. Franstaligen moeten terecht kunnen bij ‘eigen volk’. Trouwens, in geen enkel ander eentalig arrondissement geldt zulke regeling, zelfs niet wanneer er faciliteitengemeenten zijn zoals bijvoorbeeld in Henegouwen.

De Franstalige parketmagistraten in Halle-Vilvoorde worden ook nog eens onttrokken aan het toezicht van de Procureur des Konings van het arrondissement waar ze werken maar blijven onder Franstalig Brussels gezag.

De voorzitter van de Franstalige rechtbank van Brussel heeft bevoegdheden buiten zijn werkgebied. Deze heeft immers ook bevoegdheden ten aanzien van alle vredegerechten en politierechtbanken van het eentalig gebied Halle-Vilvoorde. Discriminerend aangezien nergens anders dergelijke extraterritoriale bevoegdheden bestaan.

Ook de taalkaders in de Brusselse magistratuur moeten vernietigd worden. Zoals de Vlaamse magistraten in Brussel betoogden, zijn deze gewoon politiek vastgelegd, volledig in het voordeel van de Franstaligen en staan ze haaks op de huidige realiteit. Discriminerend voor de Nederlandstalige rechtszoekenden en (kandidaat-) magistraten.