Personeel gemeente Lennik verdient betere werkgever

Op 14 juli 2014

Kristien Van VaerenberghDe fractie N-VA-Lennik² is tevreden dat het Lennikse gemeentebestuur niet langer plant personeel te ontslaan om te besparen. Ze hekelt wel de onzekerheid en het leed die het invoeren van deze ondoordachte maatregelen teweegbracht bij het gemeentepersoneel. "We zijn blij met de voorlopige afloop maar kunnen enkel met afkeer kijken naar de wijze waarop deze meerderheid steeds weer van gedacht verandert. Zo behandelt men zijn personeel niet." zegt Kristien Van Vaerenbergh namens de fractie.

De gemeente besloot in 2013 om 6 personeelsleden te ontslaan tengevolge een grote besparingsoperatie. Twee werknemers op de dienst Vrije Tijd zijn reeds ontslagen maar nu, niet veel later, publiceert de gemeente op haar website twee tijdelijke vacatures voor de dienst Vrije Tijd. Begrijpe wie kan!

Vier andere werklieden werden op de hoogte gesteld van een nakend ontslag. Door een samenloop van omstandigheden trekt het gemeentebestuur deze vier ontslagen terug in. Nu al bleek dat het werk niet kon gegarandeerd worden door een beperkte ploeg werklieden. Zo duurde het meer dan een maand eer de gemeentelijke verkiezingsborden werden afgebroken.

Dit alles staat in schril contrast met het antwoord van burgemeester De Knop op een interpellatie van gemeenteraadslid Kristien Van Vaerenbergh waarin de burgemeester stelde dat er niets werd gewijzigd aan de ontslagen.

"Het intrekken van de ontslagen is een goede zaak." vindt N-VA-gemeenteraadslid Kristien Van Vaerenbergh, "Maar het bestuur crëerde eerst wel een gigantische chaos en onzekerheid op de werkvloer. Zo werd het gemeentepersoneel slachtoffer van de wispelturigheid van deze coalitie die voortdurend beslissingen neemt om er later op terug te komen. Hardwerkend en gemotiveerd personeel verdient een betere werkgever."

De fractie N-VA-Lennik² stelt zich tevens de vraag of de ontslagen definitief zijn afgewend. "De huidige positieve Lennikse begroting teert op eenmalige inkomsten zoals de leemontginning in Gaasbeek ten bedrage van 301.000 euro en de ontvangen vergoedingen voor de brandweer, een eis nota bene van het vorige bestuur. De vraag luidt hoe het bestuur zal omgaan met een financiële tegenvaller. Zal de meerderheid dan terug naar het personeel kijken om te besparen?" besluit het gemeenteraadslid.