Na de zoveelste ruzie: bestuur Open VLD-CD&V ploetert verder.

Op 1 november 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Slecht bestuur
kwadraat kartel

Het is stilaan een gewoonte op het Lenniks gemeentehuis. De Open VLD-CD&V-coalitie slaagt er na 5 jaar nog steeds niet in onze gemeente op een degelijke en efficiënte wijze te besturen. Ook op de gemeenteraad van 25 september was de meerderheid met te weinig aanwezig om geldig te kunnen vergaderen.

Sinds geruime tijd zit het Open VLD-CD&V bestuur in woelig vaarwater.

•Regelmatig beschikt het Open VLD-CD&V bestuur over geen meerderheid in de gemeenteraad.

•De bevoegdheden van schepenen worden afgenomen, herverdeeld en terug gegeven.

•De burgemeester en de schepenen zitten mekaar voortdurend in de haren en beschuldigen elkaar van stilzitten, voorliegen, manipulaties, …

“Tot op heden hebben we steeds constructief oppositie gevoerd. We keken met een open kritische geest naar de voorstellen van de meerderheid en vooral we hebben zelf steeds positieve voorstellen gedaan”, zegt Geert De Cuyper, fractieleider in de gemeenteraad.

“Het is duidelijk voor iedereen dat Open VLD-CD&V niet meer over een stabiele meerderheid beschikt. De ene keer hebben ze er een, de volgende keer is er geen meerderheid. Nadien beschuldigen de collegeleden elkaar in de pers van alles wat lelijk is om daarna terug over te gaan tot de orde van de dag. Hoe geloofwaardig is dit nog?” vraagt gemeenteraadslid Kristien Van Vaerenbergh zich af.

Voor iedere normale mens zou het na de wederzijdse beschuldigen en beledigingen onmogelijk zijn om nog verder te werken maar blijkbaar willen Open VLD en CD&V verder blijven ploeteren.

Slechts enkele collegeleden voeren een programma en actiepunten uit doch ook dit verloopt zeer stroef. De aangekondigde investeringen worden slechts voor ongeveer 15 % uitgevoerd.

Veel van de positieve voorstellen die de N-VA-LENNIK²-fractie heeft ingediend, worden nauwelijks aangehoord, veelal negatief behandeld of  sommige – na lange tijd - zelf door de meerderheid geagendeerd alsof het haar eigen agendapunten zijn.

De Lennikenaar is niet gediend van dit beleid en verdient beter.