N-VA Lennik in de bres voor geldautomaten in dorpskernen

Op 16 februari 2023, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Openbaar domein, Toegankelijkheid

Vlaamse steden en gemeenten zien met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings- en efficiëntie maatregelen van de banken. Daarbij verliezen inwoners een essentiële financiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaten in de buurt hebben, lijden hier onder. Een aandeel van hun lokaal cliënteel gaat immers cash halen in een buurgemeente en blijven daar in de buurt inkopen doen en horeca bezoeken.

Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor het deel van de bevolking dat momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.

De vier grootbanken in België hebben intussen het Batopinproject opgestart. Batopin is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten waarbij elke burger minstens 1 bancontact moet hebben in een straal van 5 km. De banken sluiten hun kantoren echter sneller dan dat ze cashpunten openen. Intussen bouwen de verschillende grootbanken verder hun kantorennetwerk af en halveerde het aanbod aan bankautomaten zich in de laatste 8 jaar.

Begin dit jaar werd er een wetsvoorstel van de N-VA-fractie in het federaal parlement ter stemming voorgelegd om lokale handelaars terug de mogelijkheid te geven geldautomaten in hun handelszaak te installeren en zelf te beheren, mits de nodige veiligheidsvoorwaarden. Dit voorstel lost het algemeen probleem van het chronisch tekort aan bankautomaten natuurlijk niet op. Maar het kan wel een deel van de oplossing zijn om op korte termijn de toegang tot cash geld te verbeteren. Het voorstel werd afgewezen. Terwijl geldautomaten in handelzaken in de buurlanden in Nederland, en Frankrijk bv heel normaal en wijdverspreid zijn.

Het is volgens ons niet de taak van de overheid om in te grijpen in economische dienstverlening maar het is wel een kerntaak om bij nieuwe betaalontwikkelingen de hele bevolking in acht te nemen. Niet alleen zij die meesurfen op de digitaliseringsgolf moeten in deze bediend worden, ook zij die dat nog niet kunnen. Voor deze laatste groep moet de toegang tot cash geld gegarandeerd worden of moeten op zijn minst afdoende alternatieve oplossingen worden voorgesteld.

 

Overwegende:

- de dalende trend van het aantal bankautomaten en de toegang tot cash de laaste jaren

- het feit dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet mee is in de digitalisering, het internetbankieren en het elektronisch betalen

- dat de banken sneller hun aanbod aan bankautomaten afbouwt dan Batopin nieuwe cashpunten installeert

- het feit dat de overheid een garantie moet bieden aan haar inwoners van een dergelijke basis dienstverlening

 

beslist de gemeenteraad

Art 1: de gemeenteraad erkent het tekort aan geldautomaten en cashpunten in onze gemeente en wil zich engageren om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken

Art 2: De gemeenteraad vraagt aan de federale regering en in het bijzonder aan de minister van Economie om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven zoals onder meer het toelaten van handelaarsgeldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en beheren op te starten

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is