Lennikse meerderheid heeft geen Vlaams beleid

Op 24 april 2013

Oudercontacten moeten niet in het Nederlands volgens meerderheid.

kristien van vaerenberghN-VA-Lennik²-oppositieraadslid Kristien Van Vaerenbergh diende op de gemeenteraad van april amendementen in om het Nederlands bij anderstaligen op de Lennikse scholen te bevorderen en de integratie van Nederlandsonkundige leerlingen te stimuleren. Van Vaerenbergh had daartoe aanpassingen aan het gemeentelijk schoolreglement en arbeidsreglement voorgesteld. De Lennikse meerderheidspartijen stemden hier niet mee in. “Vier maanden na haar aanstelling is nu reeds duidelijk dat deze coalitie haar Vlaamse reflex kwijt is.” vindt Van Vaerenbergh

Ontnederlandsing is een toenemend probleem in de Lennikse scholen: uit cijfers van de Vlaamse Regering blijkt dat 10% uit een gezin komt waar het Nederlands niet de thuistaal is. De fractie N-VA-Lennik² benadrukt het gebruik en de kennis van het Nederlands als factor van succes voor integratie.

Van Vaerenbergh wou daarom op de gemeenteraad bij de goedkeuring van het gemeentelijk arbeids- en schoolreglement middels twee amendementen het gebruik van het Nederlands bevorderen. “Een betere integratie vereist inspanningen, niet enkel van de kinderen, maar ook van de ouders en de leerkrachten. Voorop staat het belang van de kinderen en hun toekomstperspectieven. Een betere kennis van het Nederlands leidt tot minder leerachterstand en op langere termijn meer jobkansen.” stelt Van Vaerenbergh. Ze vroeg daarom in het schoolreglement op te nemen alle oudercontacten uitsluitend in het Nederlands te laten verlopen. “Ouders die het Nederlands niet machtig zijn, blijven welkom op de oudercontacten, we sluiten niemand uit, we vragen enkel dat ze zich laten begeleiden door iemand die wel Nederlands kent. Nederlands is de voertaal op school en we vragen de ouders dat te respecteren in het belang van hun kind.”

Middels een toevoeging aan het arbeidsreglement, dat eveneens ter goedkeuring werd voorgelegd op de gemeenteraad, wou het N-VA-gemeenteraadslid de leerkrachten verplichten steeds Nederlands te spreken met de leerlingen en hun ouders. Dit was tot nu toe nog niet het geval. “Hoe meer Nederlands er gesproken wordt op school hoe beter. Door dit op te nemen in het arbeidsreglement bieden we de leerkracht een duidelijke lijn om volgen aan zodat ze weten dat ze niets verkeerd doen als ze consequent Nederlands praten met ouders en leerlingen.

De voltallige meerderheid stemden deze amendementen weg. Kristien Van Vaerenbergh is dan ook ontgoocheld: “Na vier maanden is reeds duidelijk dat deze meerderheid geen Vlaamse reflex heeft. Lennik mag deel uitmaken van de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap en Nederlands op school is niet belangrijk genoeg om het afdwingbaar te maken. Het verdwijnen van de Vlaamse reflex wordt gesymboliseerd door het verwijderen van de Vlaamse vlaggen aan de openbare gebouwen. Met deze burgemeester en met deze coalitie zal Lennik verder ontnederlandsen en verbrusselen. Er is gewoon geen assertief Vlaams beleid.”