Gemeente Lennik vindt dat vernieuwde Gordel Vlaams karakter moet promoten.

Op 25 maart 2013

De gemeenteraad van Lennik stemde in met het idee van N-VA-oppositieraadslid Kristien Van Vaerenbergh om de Vlaamse Overheid te vragen tijdens de vernieuwde Gordel nog steeds aandacht te schenken aan het Vlaams karakter van de brede rand rond Brussel.

Van Vaerenbergh stelde dit voor in aansluiting bij een motie van Willy De Waele waarin wordt geijverd om Lennik een prominente plaats te geven in de vernieuwde Gordel.

kristien van vaerenberghVan Vaerenbergh vond dat het Vlaams karakter niet mocht ontbreken gelet op de recente ontwikkelingen waardoor Lennik sinds kort deel uitmaakt van de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap. Zij vreest dat dit zal leiden tot een uitbreiding van Brussel. Daarenboven neemt de verfransingsdruk in het Pajottenland niet af. Meer nog, Van Vaerenbergh ziet de verfransing toenemen tengevolge de hervorming van BHV waarbij als compensatie Franstalige magistraten zullen worden benoemd in het Pajottenland. Van Vaerenbergh is tevreden dat het Lenniks gemeentebestuur akkoord ging met haar idee de aandacht voor het Vlaams karakter te behouden in de vernieuwde Gordel.