Energiebesparing: meten is weten!

Op 16 april 2012

Met energieprijzen die tot de hoogste van Europa behoren, de gevolgen van de economische en financiële crisis voor steden en gemeenten en een administratief kluwen van jewelste is het meer dan een uitdaging voor kleinere gemeenten zoals Lennik om gevraagde besparingen te realiseren. Zonder het verhogen van de gemeentelijke belastingen welteverstaan. Met gezond verstand en onder de noemer ‘meten is weten’ kan men op vlak van energiebesparingen wel al heel ver komen.

De allereerste stap om te beginnen met energiebesparing is weten wie, waar en hoe wordt verbruikt. Maar zoals met zo veel goede voornemens: de eerste stap is de moeilijkste. Als we al zouden beginnen met een grote schoonmaak in de administratie van aansluitingen dan levert dat ongetwijfeld onmiddellijk enkele besparingen op. Energie aankopen zal daardoor eenvoudiger worden en sluipkosten zullen worden ontdekt (er wordt nu immers jammer genoeg betaald voor aansluitingen die niet meer gebruikt worden).

De energiemarkt is al geruime tijd een vrije markt. De gemeente mag aankopen bij de voordeligste leverancier en met een doordacht aanbestedingsbeleid kan men dus al heel wat centen uitsparen. Met een doorgedreven factuurcontrole als sluitstuk, zou de rekening verrassend genoeg nog een slok op de borrel kunnen schelen. Vandaag wordt er te weinig gecontroleerd door het grote aantal aansluitingen en dat zou dus moeten veranderen. Een factuurcontrole houdt onder andere in dat men de aansluiting op de factuur checkt of die ook echt van de gemeente is. Dat moet eigenlijk maar één keer om de zo veel tijd gedaan worden. Nog een mogelijkheid is dat de factuur lijn per lijn gecontroleerd wordt of alle verbruiken en tarieven kloppen. Eenmaal die klus geklaard zijn er wellicht nog besparingen te realiseren door bijvoorbeeld verbruikshoeveelheden bij te stellen. Energieleveranciers kunnen tegenwoordig elektronisch factureren en met de nieuwste lichting Energiemonitoring-software kan men de hele administratieve rompslomp automatiseren. Opvolging bij fouten blijft natuurlijk gewoon mensenwerk.

"Meten is weten" zegt het bekende spreekwoord. Maar je hebt er natuurlijk niets aan om tientallen meterstanden per dag te 'weten'. Er bestaan vandaag de dag systemen waarbij men met een automatische e-mail verwittigd wordt wanneer het verbruik in een gebouw abnormaal stijgt. Zo kan men op een zinvolle manier het verbruik monitoren. Tegenwoordig komen ook de meetdata van energiebedrijven regelmatig binnen en dan is het een zaak van slimme dataverwerking om aan die kennis het juiste gevolg te geven.

Het is duidelijk dat rendabele maatregelen met een terugverdientijd van minder dan vijf jaar zeker moeten uitgevoerd worden. Alleen is dat niet zo eenvoudig. Wanneer is het juiste moment van uitvoering? Is er voldoende budget? Is externe financiering nodig/mogelijk? Welke leverancier is de beste partij? Allemaal zaken waar een daadkrachtig gemeentebestuur wel raad mee weet.

Daniël Weemaels
Secretaris N-VA Lennik