Een dagje Parijs voor de goede zaak.

Op 12 maart 2012

Het was niet zomaar een plezierreisje. Er moest serieus gewerkt worden en het resultaat was belangrijk. Op maandag 12 maart ging ik samen met Ben Weyts en Daphné Dumery naar Parijs voor een vergadering van de Raad van Europa. Als lid van de juridische commissie moest ik er in de debatten het N-VA-standpunt verdedigen: de wijze waarop de regering Di Rupo de grondwet behandelt is ongezien, niet correct en onaanvaardbaar.

De zaak diende in Parijs bepleit te worden omdat geen enkele Belgische rechtbank zich kan of mag uitspreken over grondwetswijzigingen. Dankzij onze goede voorbereidingen konden we binnen de commissie op ruime steun rekenen. Niet alleen verzamelden we vlot de benodigde handtekeningen om een debat over de zaak te mogen voeren, meer dan twee derden van de vertegenwoordigers in de Raad van Europa steunden  onze vraag naar een onderzoek. Opvallend hierbij was dat de steun kwam van vertegenwoordigers uit verschillende landen en van diverse strekkingen, ondanks een tussenkomst van PS-kamerlid Patrick Moriau.

Kristien Van Vaerenbergh Raad van EuropaWe bevechten deze grondwetswijziging omdat ze tegen het fatsoen van de rechtstaat ingaat. De regering  wil voor één keer de regels voor herziening helemaal aanpassen en dit enkel en alleen om bijkomende Franstalige rechten in Vlaams-Brabant vast te leggen. Nadien wordt de grondwet opnieuw vergrendeld zodat de Vlamingen in een volgende regering dit nooit meer kunnen teniet doen.

Na mijn tussenkomst besloot de juridische commissie van de Raad van Europa om de zaak over te maken aan de Venice-commissie die een verder onderzoek zal instellen. Ook al is de uitkomst van dit onderzoek onbekend, dat het er komt is een belangrijk signaal aan de Belgische regering. De Eiffeltoren heb ik misschien niet gezien, maar het resultaat van de trip naar Parijs was in elk geval positief!

Kristien Van Vaerenbergh
Federaal Volksvertegenwoordiger